Deelsessies - A t/m B

Deelsessies door: Hogeschool Rotterdam, ArtEZ, Zuyd hogeschool, AHK Academie van Bouwkunst. De sessies staan in alfabetische volgorde op titel.

21st Century Visual Culture
Presentator: dr. Nana Adusei- Poku, Hogeschool Rotterdam,
Kenniscentrum Creating 010

‘How to decolonize the University?’ WdKA makes a Difference is an action based research project that tackles the above issues and is invested in bringing discourses, knowledge and people from the margin of society into the center of the conversation in art and design education and therefore challenges hegemonic structures of knowledge and cultural productions. This presentation shows therefore examples how to challenge fixed paradigms in contemporary Art Education.

Art Based learning – Kunsteducatie
Presentator: Janeke Wienk, ArtEZ

Deze presentatie schetst inhoud en toepassingen van de methode Art Based Learning (Lutters, 2013) in verschillende onderwijskundige en onderzoekmatige contexten. ABL verbindt toeschouwer en kunstwerk op een eigen, vernieuwende en betekenisvolle manier. ABL maakt kijken naar kunst tot een existentiële ervaring, daarmee aansluitend bij de kern van wat kunst vermag. Studenten ervaren het werken met Art Based Learning dan ook als intensief en verrijkend. De presentatie gaat ook in op de potentie van Art Based Learning als onderzoeksmethode.

A Hybrid Publishing Toolkit for the Arts
Presentatoren: Dr. Florian Cramer (lector) en Kimmy Spreeuwenberg, M.A. (docentonderzoeker), Hogeschool Rotterdam

In dit project werd een nieuwe manier van redactioneel ontwerp ontwikkeld waarmee uitgevers en kunstinitiatieven op een betaalbare en zelfredzame manier boeken simultaan in verschillende mediaformaten kunnen publiceren: print, e-book, website, video trailer.

Artistiek onderzoek als strenge ontvankelijkheid
Presentatoren: Ruth Benschop, Ties van de Werff en Martine de Rooij, Zuyd hogeschool

In het onderzoeksatelier Inter/ Face doen ontwerpstudenten onderzoek naar prothetische gezichtsreconstructie van gehavende gezichten.In dit artistieke onderzoek maakt de kunstenaar van zichzelf een ontvankelijk onderzoeksinstrument. Dit werk engageert zich doordat het riskante kennis genereert over stilte.

Blended learning en kunstvakonderwijs
Presentator: Jaco van den Dool, Codarts

In deze interactieve presentatie zal Jaco van den Dool de mogelijkheden van blended learning voor het kunstvakonderwijs presenteren. Centraal daarbij staat de vraag hoe blended learning het artistieke leerproces kan ondersteunen en de wijze waarop studenten studeren kan verbeteren.

Brick, An Exacting Material
Presentator: Jan Peter Wingender, AHK Academie van Bouwkunst

‘Tectonics in Contemporary Brick Architecture’ is het lectoraat onderzoek van Jan Peter Wingender aan de Academie van Bouwkunst van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In het onderzoeksproject zet Jan Peter Wingender de
tektoniek van baksteen als bekledingsmateriaal in de eigentijdse architectuur centraal. Onderwerpen die aan de orde komen lopen uiteen van de productie van bakstenen, de tektonische mogelijkheden van het materiaal tot de betekenis van het materiaal voor het straat- en stadsbeeld. In het lectoraat hebben architecten, studenten en docenten bijdragen aan het onderzoek geleverd. In 2015 is naar aanleiding van het onderzoek bij uitgeverij Architectura & Natura de publicatie ‘Brick, An Exacting Material’ verschenen.

Voeg toe aan selectie